Bland haggis och säckpipor

Eller hur jag lyste upp Edinburgh med min blotta närvaro.

Monday, November 06, 2006

Finbesök!


I helgen har jag haft besök av min lilla tiger. Hon kom i torsdags, och även om jag lyckades komma för sent till stationen så att hon fick stå och vänta på mig istället för tvärtom, så var det grymt kul att träffas igen! Med tanke på att vi aldrig varit ifrån varandra mer än en vecka på fem år så är två månader ganska länge.. Torsdagen var ganska lugn, vi åkte hem till mig och lastade av bagaget och käkade lite innan vi drog ut på stan. Precis som när bröderna djup var här så har vi haft sjukt bra väder i princip hela helgen. På kvällen käkade vi på Clever Dick's, mest för att det var ett roligt namn.

Fredagen tillbringades på slottet och ute på stan igen, och på kvällen var vi ute en sväng. Har shoppat loss lite för en gång skull, plus att jag fick en snygg tröja i för tidig födelesedagspresent, så Frida var tvungen att ta med sig massa gamla prylar hem. Mitt bagage kommer nog ha hyfsad övervikt ändå när det är dags för hemresa..

I lördags var vi på botaniska trädgården som var lite höstfin sådär. På kvällen gick vi på spök- och terrorpromenad i gamla stan (eller egentligen under gamla stan, för det kryllar av underjordiska valv och gator(!) och byggnader under marken, som de byggde för jättelängesen när det var smockfullt innanför slottsmurarna och de inte lyckades bygga på höjden längre). Det var skitkul, och guiden var bra på att bygga upp en läskig stämning så till och med jag blev lite småskrämd mot slutet. Men bara lite. Frida darrade dock som ett asplöv ;)

I går, söndag, var vi på busstur uppåt landet. Rent tekniskt tillhörde det högländerna, även om det inte var riktigt så långt norrut som de riktiga hög-högländerna. Turen gick från Edinburgh via Glasgow upp mot Loch Lomond (stor, fin sjö) och vidare genom The Trossachs (stora, fina berg där Rob Roy bodde!) upp till Stirling Castle (stort, fint slott). Vid Stirling ligger många av de slagfält och platser som finns med i Braveheart, och där ligger även ett William Wallace-monument. Ah, höll nästan på att glömma att vi åkte förbi slottet där Monty Python spelade in A Quest For The Holy Grail, sjukt coolt (You're mother was a hamster, and your father smelled of elderberries)! Turen var nog det bästa på hela helgen. Guiden/Busschauffören var en gammal cool skotte i kilt och hela köret som pratade i princip konstant, visste allting om allting, förklarade var vi var, berättade historer, spelade musik som handlade om de platser vi åkte förbi, drog skämt om engelsmännen, osv.

Imorse åkte Frida hem och även om det inte var lika jobbigt som förra gången så var det inte alls kul.. Idag är en tråkig dag. Det har varit riktigt skönt att slappna av och turista lite i några dagar, nu blir det tillbaks till skolbänken resten av veckan.

Bilder finns här.

3 Comments:

  • At 2:13 PM, Blogger Johan said…

    Det är festligt att du bär mössa när jag bär kortbyxor.

     
  • At 10:05 AM, Anonymous Anonymous said…

    HEJ JAG HAR PRESIS HAFT HÖST LÅV VI VAR I VÄRÖ OCH JAG SÅG Eliot HAN VAR JÄTTE SÖT. DET VÄRKAR VARA FINT I Sckotland JAG HAR EN AV DINA BILDER SOM FRAMSIDA PÅ DATORN

    Kajsa.

     
  • At 10:18 AM, Blogger Jonathan said…

    Ja, mamma sa att det hade varit ett par busungar pa besok! Har ar jattefint, men det borjar blir lite kallt nu.. Vi ses till jul, jag kanske kommer och halsar pa er om jag har tid, det var ju ett tag sen jag var nere i de smalandska skogarna.

     

Post a Comment

<< Home